Chronische pijnrevalidatie

Chronische pijn is pijn die langdurig aanhoudt en die eigenlijk niet of amper meer zakt en waarbij het pijn-zenuwstelsel op den duur van slag is geraakt en maar doorgaat. Emoties gaan er een rol bij spelen. Met een mooi woord heet het beeld: centrale sensitisatie. Overgevoelig worden van het centrale zenuwstelsel.
Het wordt dan nodig om van behandelstrategie te wijzigen, en de pijn vanuit de andere kant te benaderen. Die ‘andere kant’ begint met een gesprek, waarin wij U uitleg geven over het pijnsysteem en we u wat dingen te lezen geven.
Kernvraag: “Welke activiteiten zou u het liefst in de toekomst weer willen oppakken waardoor uw leven weer normaal en betekenisvol wordt? Wat zouden uw doelen hierbij zijn,- wat zou U uiteindelijk weer willen kunnen doen?
Vervolgvraag: Wat heeft u daar fysiek voor nodig? Hoe zou u daarmee, klein, kunnen beginnen?
Deze dingen klinken simpel, maar ze hebben een goed gesprek nodig. We formuleren dan uiteindelijk enkele heldere doelen – die belangrijk voor u zijn, en waar U naar toe wilt werken.
In bescheiden stappen en liefst gericht op een echte datum. Tijdens de revalidatie wordt er vervolgens natuurlijk vaak geëvalueerd en bijgesteld.
Na voorlichting en onderzoek gaan we dan vaak verder met specifiek uitgekozen, lichte oefentherapie (thuis of in de zaal), met misschien soms een ontspanningsoefening, wellicht wat massages, we bespreken het doseren van de energie, we bespreken soms ergonomie – en al zo wat nodig is. Telkens gesprekjes tussendoor bespreken we hoe een oefening valt, of u het nut nog duidelijk is, en of de schema’s nog kloppen, enz. De frequentie van de sessies is eerst intensief, en neemt daarna af tot laag.
Mijn en uw aandacht richten zich steeds meer op uw doelen, op wat u weer wilt kunnen … en langzaam steeds minder op de pijn.